مایكل فررو -كارآفريني از راه صبحانه
خیلی از پدر و مادرها از اینكه فرزندانشان علاقهای به خوردن صبحانه ندارند، گلهمند هستند و خیلیهای دیگر نیز اصلاً وقت خوردن صبحانه و درست كردن چای و خرید نان تازه و این قبیل كارها را ندارند. شاید بهتر است بگویم حوصله این كارها را ندارند. اما اگر كمی تغییر در خوراك صبحانه بهوجود آید و به قول معروف برای بچهها میز صبحانه را جذابتر كنیم، مسلماً خواهید دید اشتیاق كودكان به خوردن صبحانه بیشتر میشود.پزشكان مهمترین وعده غذایی روز را صبحانه میدانند و حتی افراد چاق را به خوردن صبحان تشویق میكنند. اروپاییان كه در صنعت غذاسازی از ما جلوتر هستند دایماً در حال معرفی خوراكیهای جدید هستند و ما همچنان نان و پنیر و كره را برسر میز صبحانه می گذاریم. هر چند هیچ ایرادی در نان و پنیر و ... نیست ولی بهتر است برای خوراندن آن به بعضی از فرزندانتان سفره صبحانه را جذابتر كنید. این مشكل نه قفط در بین ما كه در بین غربیها هم مشهود بوده است. به همین خاطر در دهه 1940 یك شركت اروپایی، محصول جدیدی به نام «نوتلا» (Nuttella) به كسانی كه علاقهای به خوردن صبحانه بهطور سنتی نداشتند، معرفی كرد. تا به امروز تقریباً سه نسل از اروپاییان با خوردن «نوتلا» بزرگ شدهاند. «نوتلا» را «پیترو فررو» كه یك كلوچهساز و شیرینیپز بود در شركت «فررو» تهیه كرد.
در آن زمان براثر جنگ جهانی دوم، كاكائو كمیاب بود و به همین دلیل «فررو» كاكائو را با فندق برشته شده، روغن كاكائو و روغن گیاهی مخلوط كرد تا یك خوراكی جدید به صرفه برای مالیدن روی نان به نام «پاستا جون دوجا» تهیه كند. در فوریه 1946، میلادی 660 پوند از این محصول فروخته شد. «فررو» برای اینكه بتواند جوابگوی این همه تقاضا باشد، با كشاورزان محلی صحبت كرد تا بیشتر به تولید فندق بپردازند. در سال 1946 «فررو» محصول «سوپر كرم جون دوجا» را تهیه كرد كه ارزانتر بود.
این خوراكی آن قدر مورد استقبال قرار گرفت كه سوپر ماركتهای ایتالیا سرویس جدیدی را برای مشتریان خود به نام آغشتن راه انداختند.
كودكان ایتالیایی میتوانستند با یك تكه نان به این سوپر ماركتها بروند. و سراغ این سرویس را بگیرند و سپس خدمه سوپر ماركت با یك چاقو نان بچهها را شكلاتی میكردند.
در سال 1964،این خوراكی به «نوتلا» تغییر نام داد و بازاریابی برای آن در خارج از ایتالیا آغاز شد. امروزه «نوتلا» پرطرفدارترین غذای خامه مانند در اروپا به شمار میرود.
در آلمان «نوتلا» پرطرفدارترین غذای صبحانه است. در ایتالیا و فرانسه نیز «نوتلا» پس از بازگشت از مدرسه در بین دانشآموزان محبوب است. «میچل فررو» متولد 1927 و یكی از میلیاردرهای جهان اكنون مالك شركت فررو، است.
«میچل فررو» ایتالیایی در سال 2002 شكلات سازی Ferrero SPA، یكی از بزرگترین شكلاتسازیهای اروپا را با فروش 4 میلیارددلار در اختیار خود گرفته است. از ماركهای معروف این شركت Ferrero Rocher، Nuttella و همچنین Kinder Eggs یا همان تخممرغ شانسی را میتوان نام برد. تخممرغ شانسیهای «فررو» در سال 1974 روانه بازار شد. تخممرغ شانسیها شكلاتی هستند و داخل آنها اسباببازی مخصوص كودكان قرار دارد كه معمولاً جنبه كلكسیونی برای بچهها دارد و همین باعث میشود كه مدام به خرید آنها علاقه پیدا كنند. هر چند طعم خوشمزه آنها را نیز نباید فراموش كرد. البته اسباببازیهای داخل تخممرغ شانسیها به خاطر داشتن قطعات ریز برای كودكان زیر سه سال اصلاً مناسب نیست. اسباببازی موجود در «Kinder Eggs» ساخت یك شركت كوچك در تورین ایتالیا به نام «Produzioni Editoriali Aprile» است كه موسس آن دو برادر هستند. در آمریكا فروش «Kinder Eggs» در صورتی كه داخل آن اسباببازی باشد از سوی دولت آمریكا به خاطر مسایل ایمنی ممنوع شده است. درعوض در این تخممرغهای شكلاتی، شكلات قرار دارد. خیلی از بزرگسالان اروپایی نیز به جمعآوری اسباببازی داخل تخممرغها علاقه دارند و حتی بازاری نیز برای آن تهیه شده است. مخصوصاً در آلمان چنین بازاری طرفداران زیادی دارد.
«نوتلا» 15 درصد چربی، 9 درصد آهن و 4 درصد كلسیم دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر